30.03.2008 15:33

Jak se (ne)stát spisovatelem

 

Lektor: ing. Jarmila Novotná, literární pseudonym JANOVA

Motto:
Tak zvaný třetí věk, by měl lidem přinést novou kvalitu a nové poznání života, že nejsou ještě tak staří, aby se něčemu novému nepřiučili a nesplnili si sny, na které jim ve shonu života jaksi nezbýval čas. JANOVA

Jak se nestát spisovatelem, jsem krátce vyřídila četbou e-mailové zprávy jistého mladého muže, který ještě nechápe, spíše nechce chápat, jemné vazby mezi autorem a nakladatelem knižního díla. Zmíněný jedinec prozatím zůstává sebevědomým autorem, který se nechce nakladatelům vnucovat, a proto jeho sbírka básní zraje v temnotách šuplíku. Nic mu nezazlívám, mládí má právo býti hrdé, ale ve stáří se musí hrdost snoubit se zkušeností a důvtipem.

Jak se stát spisovatelem. Těsně po svých devětačtyřicátých narozeninách jsem si nechala vydat svou prvotinu SKORKOVNÍK v počtu dva tisíce kusů, která má ono nezbytné znamínko ISBN (Mezinárodní standardní číslo knihy), podle nějž je možno vysledovat autora díla, výtvarníka, nakladatele, rok vydání a počet vydaných exemplářů. Na semináři jsem snažila vysvětlit posluchačům všechny pohnutky a mezníky, které mě k vydání první a druhé knížky vedly.

Zásadu nikdy není pozdě jsem demonstrovala na spisovatelce paní Květě Legátové, která ve věku osmdesáti tří let vydala první knížku Želary, za níž získala Státní cenu za literaturu a na Josefu Jindrovi, básníkovi a prozaikovi ze Sobotky, který svou sbírku básní Bělení prádla vydal v ranně seniorském věku třiašedesáti let. Až doma jsem si vzpomněla, že jsem měla uvést taktéž jičínskou básnířku Dragu Zlatníkovou, která díky sponzorům vydala svou druhou sbírku básní též v seniorském věku.

Život spisovatele jsem vylíčila v krátké ukázce z románu Roberta Ruarka Medojedky, neboť jsem považovala za nutné upozornit budoucí autory a jejich okolí na skutečnost, že spisovatel při své tvorbě je jedinec naprosto nepoužitelný. Slova potvrdil můj manžel, který v době psaní Baculína nebudu aneb Co si nekoupím, nesním chodil spávat sám a bez večeře.

Pokud autor nepracuje se vzpomínkami a fantazií je vhodné, aby měl múzu, která ho nepřivádí k šílenství, ale k tvůrčím nápadům a podnětům. Z historie výtvarného umění známe múzy malířů, kteří by to bez nich nikam nedotáhli. A ti, kteří svou múzu neměli, za svého života velmi trpěli a slavnými se stali až po své smrti. Má múza je manžel Antonín Tomáš Cizner a je inspirátorem většiny příběhů v knížce SKORKOVINY a částečně ve SKORKOVNÍKU. Bez něho a jeho odvážných nápadů bych k psaní nikdy nepřišla. Když už jsem některé jeho nápady přežila ve zdraví, bylo velmi na místě se s nevšedními zážitky podělit s přáteli.

Literární útvar - skorka. Skorka je špatně odposlechnutý výraz storka, přesně vymezený novinový šuplík, do něhož se snažím vměstnat myšlenku, nápad či ideu, krátké pojednání okořenit humorem a dotáhnout ji k nečekané pointě.

Testy čtenářů. Jestli si není autor jist, zdali zaujme čtenáře, je nutné ho otestovat. Své čtenáře jsem testovala pomocí šesti samizdatů (výraz je z ruštiny sam izdat), než jsem si dodala odvahu přemýšlet o vydání první knížky.

Odvahu a víru jsem čerpala v díle Paula Coelha Alchymista, abych uvěřila, že nejsem o nic hloupější než jiní autoři a budu-li doopravdy něco chtít, celý Vesmír se spojí, aby mi pomohl.

Cesty osudu mě knížkou Vrácenky od Vladimíra Burjánka nasměrovaly do nakladatelství Presstar, s.r.o. Modřišice k nakladateli panu Vaníčkovi, kde za přispění výtvarníka Vladimíra Gottvalda jsem vydala svou prvotinu SKORKOVINY s úvodním slovem Vl. Burjánka.

Další osudové setkání s malířem Michailem Ščigolem a spisovatelkou Renátou Šťastnou mě přivedly do nakladatelství EUROLEX BOHEMIA, a.s., které do jednoho roku od vydání prvního titulu přivedlo na svět druhou knížku SKORKOVNÍK.

Knižní dvojčata byly nazvány knížky SKORKOVINY a SKORKOVNÍK proto, že došlo k chybě v komunikaci a místo zelené barvy obálky nakladatel zadal v tiskárně stejnou barvu jako má první knížka. Jaké by to bylo narození, kdyby se žádný křest neuskutečnil. Snažila jsem se posluchačům sdělit zážitky ze křtů obou knížek.

Pozvánka na klikanou. Klikaná je tam, kde si kliknete myší. Všechny své čtenáře a příznivce zvu na webové stránky www.skorka.bloguje.cz 

P.S. Děkuji všem posluchačům, že město Vyškov není v mé mysli jen poštovním směrovacím číslem 682 01, se základními geografickými údaji a seznamem slavných rodáků, ale především jedinečným stánkem kultury - Knihovnou Karla Dvořáčka, která už v sobě má semínko genius loci.

30. března 2008

ing. Jarmila Novotná - JANOVA

—————

Zpět


Kontakt

Kurzy a vzdělávání v KKD Vyškov

Knihovna Karla Dvořáčka
Zdeňka Adlerová
Nádražní 4
682 01 Vyškov


tel: +420 517 324 547


Stránky věnované mozkovému joggingu